PÅ LAG MED VÆRET
Nå på slutten jobbes det med sluttføring av støyskjermen mot boligområdet på østsida av terminalen, samtidig som det bygges en arbeidsbrakke, og området der Gjermundshaugs egen brakkerigg har stått skal re-etableres.
– Vi har vært heldige med været i høst. Dermed har vi også fått lagt all asfalten som skulle legges. Dermed kan terminalen tas i bruk 1. desember som planlagt, forteller Mellemstuen.
På det meste har Gjermundshaug hatt opp mot 20 mann i arbeid på anlegget.
– Nå på slutten kjører vi med tre-fire gravemaskiner og en dumper, sier anleggssjefen.
STOR OG MODERNE
Det ligger et omfattende arbeid bak etableringen av den nye og effektive tømmerterminalen.
Et sidespor på 600 meter er revet, og Jernbaneverket har etablert et nytt spor i midten av den nye terminalen. Der er det lagt rundt 7 200 kvadratmeter asfalt i ”lastesoner” på begge sider av sporet i hele sporets lengde.
Det resterende terminalområdet utgjør omtrent 18 000 kvadratmeter og det er masseutskiftet og opparbeidet med grusdekke. Omtrent 60 000 kubikkmeter masse er flyttet ut av området, mens 20 000 kubikkmeter med nytt bærelag er kjørt inn. Støyvollen mot øst er nesten én kilometer lang, og støyskjermen som er bygd er over 400 meter lang.